סטיב ג'ובס. מנהל מוצר

סטיב ג'ובס היה מנהל מוצר וגם כנראה אחד ממנהלי המוצר הטובים ביותר בהיסטוריה. הוא מעולם לא החזיק בטייטל הרשמי של "מנהל מוצר" אך היה שותף מלא לכל ההחלטות המוצריות של החברות שהיה שותף בהן (פיקסאר ואפל) ברמה עמוקה בהרבה מהמצופה ממנכ"ל חברה כה גדולה ומסועפת. החזון והיצירתיות שלו בליצור מוצרים חדשניים לקהל הרחב שהצליחו לגרום לאנשים לפתח רגשות אהבה (ושנאה) למותג בצירוף היכולת שלו לנהל ביד רמה את חיי המוצרים הם באמת יחודיים.

הרצון בהשפעה ישירה על המוצרים שהשיקו היא זו שדחפה את סטיב ג'ובס להשתתף בכול הפגישות המכריעות שבהן התקבלו ההחלטות המשמעותיות. ג'ובס היה ידוע כמי שמביע את דעתו בצורה די נחרצת על עניינים מוצריים.

 

סטיב ג'ובס על מנהלי מוצר וניהול מוצר

 

אז מי הוא מנהל מוצר

מנהל מוצר / PM / Product Manager הוא אחד התפקידים המרתקים והמאתגרים בעולם החברות הטכנולוגיות וסטארטאפים (למרות שמנהלי מוצר קיימים גם בחברות יצרניות קלאסיות) ומשלב עשייה רחבה מאוד. אחד המשפטים הפופולריים על התפקיד אומר כי מנהל המוצר הוא בעצם מנכ"ל המוצר שזה כמעט נכון. מנהל המוצר הוא אינו תפקיד ניהולי בהגדרה, והסמכות לניהול הצוות ולניהול תהליכים מגיעה בעיקר ממקום מקצועי. מנהל המוצר עובד עם צוותי הפיתוח, העיצוב ושאר המחלקות הרלוונטיות על מנת לסייע לחברה להוציא את המוצר הטוב ביותר ואשר מתאים לכלל הצרכים של בעליי העניין.

תחום ניהול המוצר הוא תחום מתפתח והדרישה למנהלי מוצר רק תמשיך לעלות בעשור הקרוב וקרוב לוודאי גם אחריו. שלא כמו תפקידים אנליטיים שונים שעתידם להיעלם בגלל שכלולים טכנולוגיים כאלו ואחרים, מנהל המוצר משלב מאפיינים שיהיה קשה מאוד ליישם בצורה אוטומטית לחלוטין. תחום ניהול ניהול המוצר ותפקיד מנהל המוצר ימשיכו להתפתח ולהשתנות בהתאם לטכנולוגיה המשתנה.

 

הגדרת תפקיד מנהל המוצר

תפקידו של מנהל המוצר היא ללוות את כלל שלבי החיים של המוצר (Product Life Cycle). ליזום, לאפיין, לנהל את שלב היישום (שלב התכלס), לעשות בקרת איכות ולהוביל את החלפתו כאשר יגיע הזמן. ההשפעה המיידית של גיוס מנהל מוצר בחברה היא הוספתה של דמות אשר מקדמת את העשייה הקשורה למוצר ומחברת בין הגורמים היצרניים. התפקיד אינו מוגדר כתפקיד ניהולי והמהות היא מקצועית למרות הטייטל "מנהל". העשייה היומיומית היא מאוד מגוונת ותלויה בשלב חיי המוצר. אם מדובר בשלבים מוקדמים אז מחקר, מעבר על נתונים ו Brainstorming יהיו חלק נרחב. בשלבים מתקדמים אז מעבר על נתוניי שימוש, Heat-maps וסטטיסטיקות שונות על מנת להבין איפה צריך להשתפר על מנת לעמוד ביעדים ( KPI's ).

מה הוא מוצר? אתר אינטרנט, אפליקציה, מדפסת תלת מימדית ושות'

 

Product Life Cycle - שלבי החיים של מוצר
תפקידו של מנהל המוצר הוא ללוות את שלבי החיים של המוצר

 

בהכללה, יש שני סוגים של מנהלי מוצר – מנהל מוצר עסקי/שיווקי ומנהל מוצר טכנולוגי. בחברות שבהן יש את ההפרדה הזו, מנהל המוצר העסקי/שיווקי ייתעסק בכל הנוגע לתהליכי הייזום וניתוח הנתונים המקדים. שאלות כמו איזה מוצר כדאי לפתח? לאיזה מוצרים יש דרישה בשוק? מהן הבעיות שישב צורך לפתור? איך ניתן לשפר מוצר קיים? ועוד. כאשר מנהל המוצר הטכנולוגי יעסוק יותר בצד היישומי והעבודה עם צוותי הפיתוח. מנהל המוצר הטכנולוגי יגיע בדר"כ מרקע בתכנות ו/או עבודה כחלק מצוותי הפיתוח בתפקיד טכנולוגי זה או אחר.

 

מי מתאים ואיך הופכים להיות 

בשביל להיות מנהל מוצר טוב צריך יכולת הנעת תהליכים, פתרון בעיות, חשיבה אנליטית, יכולת לחשיבה יצירתית וחדשנות וכמובן הרבה רצון ומוטיבציה. בניגוד לתפקידים אחרים בחברות טכנולוגיות אשר מוגדרים נקודתית והתוצר מוגדר מראש (מתכנתים – קוד, מעצבים – עיצוב) למנהל המוצר יש תפקיד רחב מאוד שהתיחום שלו רחב מאוד. המשמעות היא שיש תמיד מה לעשות ויש צורך ביוזמה אישית על מנת להמשיך לפתח מימדים בתוך החברה גם אם אף אחד לא הגדיר זאת בתור אחד היעדים. מנהל המוצר נמדד באיכות המוצר שהושק, מידת הההצלחה שלו ומספר המוצרים שהושקו על ידיו ומידת ההצלחה הכוללת.

 

איך הופכים לאחד? בדרך כלל מנהל מוצר (ובמיוחד בארץ) הוא תפקיד שמגיעים אליו רק לאחר ניסיון בתפקידים טכנולוגיים כלשהם ומספר התפקידים שפתוחים למנהלי מוצר חסרי ניסיון הוא קטן. אז איך בכל זאת נהפכים לאחד?

 

  1. קורסים מקצועיים – אחד הקורסים היותר טובים שאוכל להמליץ הוא של חברת PMsphere. מועבר על ידי אוסנת ניב-אסא ורותי מלמד-שניאורסון ונותן נקודת זינוק מעולה לכל בוגר של הקורס. ישנם אחרים, מוצלחים יותר ומוצלחים פחות – מוזמנים To Google It.
  2. ספריםCracking The PM Interview, The Design Of Everyday Things ואחרים הם מקורות ידע מעולים. לספרים מומלצים נוספים בתחום – לחצו כאן
  3. פרויקטי צד – בין אם אתם סטודנטים או שכירים בתפקידים אחרים – תעבדו על פרויקטי צד בתחום שבו אתם רוצים להשתלב. אתרי אינטרנט, אפליקציות ועוד יוכלו לעזור לכם להבין טוב יותר את מהות התפקיד ולהתמקצע במשימות הליבה.
  4. התמחות בחברה – צריך לומר כי מספר החברות בארץ אשר מציעות התמחות בניהול מוצר קטן משמעותית מבארה"ב אבל אם תצליחו להשיג התמחות בניהול מוצר זאת תהיה מקפצה משמעותית. בגוגל למשל יש תוכנית התמחות מצליחה מאוד של שנתיים עד שלוש שנים שבהם במתמחים בוגרים טריים בניהול מספר מוצרים ונחשבת אחת התוכניות הטובות בעולם.

 

אתגרים וטיפים בניהול מוצר -

  1. צבירת ניסיון דרך השקת מוצרים חדשים – אחת הדרכים לצבירת ניסיון במהירות היא לזרוק את עצמכם למים באמצעות עבודה על מוצרים חדשים ולא מוצרים קיימים. במוצרים קיימים, העבודה היא עבודת אופטימיזציה, תחזוקה ושיפור. לעומת זאת, במוצרים חדשים נאלצים להתמודד עם הרבה יותר אתגרים בזמן קצר בהרבה.
  2. Think Lean – למתודלוגיה של Lean יש אוהדים רבים ובצדק. העיקרון הוא פשוט – למצוא את הנקודות שנותנות את הערך הרב ביותר ועונות על הצורך ולהוציא את המוצר המינימלי שנותן מספיק ערך ולשפר אותו על פי הפידבקים השונים. כמובן שיש לקחת בערבון מוגבל ועדיין להוציא מוצר אשר נותן ערך רב וטוב יותר בצורה משמעותית מהמתחרים בשוק.
  3. למדו Scrum/Agile – אחת הדרכים הכי פופולריות לניהול פרויקטים וניהול מוצר היא באמצעות Agile שהחליפה את שיטת ה Waterfall והוכיחה כי היא יעילה יותר.
  4. הציבו חזון מוצרי ארוך טווח - כהמשך ל Agile  ול Think Lean חשוב להציב חזון כלשהו אשר יסיע לכלל הצוותים העובדים על המוצר להבין את התמונה הכוללת ולהתחבר בצורה טובה יותר לעבודה הכוללת על המוצר.
  5. לחדשים בתפקיד – עם הכניסה לתפקיד תצטרכו להוכיח את הערך שלכם לצוות והיכולת שלכם לנווט את המוצר למקומות הנכונים. התחילו עם לסייע לחברי הצוות במשימות שבהם הם מתקשים והורידו מהם את עומס העבודה. הציגו נתונים תומכים להחלטות המוצריות שלכם והסבירו את צורת העבודה שלכם לצוות. אם הצוות אינו מכיר היטב את שיטת העבודה שלכם (Waterfall/Scrum/אחר) תדאגו להעביר סדנה המחדדת עקרונות.
  6. 5 כלים שכל מנהל מוצר צריך להכיר 
  7. תשקיעו מספר דקות ותראו את הווידיאו

 

 

ניהול מוצר הוא אחד התחומים המשמעותיים יותר בעולם הטכנולוגי ומתאים גם ללא מתכנתים מבינינו. התפקיד לא קל, משלב בתוכו הרבה מאוד צדדים והרבה מאוד יכולות שאתם צריכים לסגל לעצמכם על מנת לעמוד בתפקיד בהצלחה. תפקידו של מנהל המוצר וחשיבותו היא בנגיעה הישירה והמשמעותית מאוד בתוצר של החברה הטכנולוגית ומשפיע רבות על הצלחת החברה. שיהיה בהצלחה!

 

Previous post

5 ספרים שכל יזם צריך לקרוא | דצמבר 2015

Next post

להצליח באמצעות זיהוי טרנדים וניתוח שוק (בחינם)

No Comment

Leave a reply

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>