בחלקו השני של המאמר אנחנו נדון במשמעויות השונות של התחלת עבודה על מיזם ואענה על מספר שאלות מפתח אשר יעזרו לכם להחליט אם כל הסיפור הזה הוא בשבילכם. שימו לב שכל שאלה היא עולם תוכן שלם משל עצמו ועל מנת לקבל את ההחלטות הרלוונטיות כדאי להמשיך להתעמק בנושא ובנקודות הספציפיות שמעסיקות אתכם.

בחלקו הראשון של המאמר "יש לכם רעיון לסטארט אפ. מה עושים עכשיו" דנו בשלבים הראשונים של הטיפול ברעיון למיזם באמצעות שיטת FRAB (למי שעוד לא קרא ממליץ לקרוא לפני שאתם מתקדמים במאמר). השיטה מאפשרת באמצעות ארבעה שלבים להגיע למצב שבו יש לנו את הכלים הדרושים על מנת להחליט האם יש לכם רעיון מנצח בידיים שכדאי להשקיע בו אנרגיה. במידה ועברנו בהצלחה את כל ארבעת השלבים (לא לחפף חברים) צריך לקבל החלטה ולהתחיל.

קצת סטטיסטיקה מעולם היזמות (על פי מחקר של חברת IVC ו REVERSEXI ): 

  • כמעט חצי מהמיזמים שהוקמו ב 6 השנים האחרונות בישראל נסגרו (46%)
  • חולמים על אקזיט? לוקח בממוצע בין 5-8 שנים לחברות שכן מגיעות לאקזיט (כאמור, אחוז קטן מאוד)
  • רק 4% מהחברות שהוקמו בין השנים 1999-2014 הוגדרו כ"מצליחות"

חשוב תמיד לזכור שביזמות כביזמות הסיכוי לא להצליח הוא גדול מאוד למרות כל המאמצים והמוטיבציה האינסופית. לא להצליח זה בסדר גמור וזה טבעי כל עד לומדים את השיעורים הנדרשים בכל תהליך שכזה.

אין לי ניסיון קודם בתחום. מה הסיכוי שלי להצליח? 

כאן כדאי לפרק את אלמנט הניסיון לשני מובנים; ניסיון יזמי/עסקי וניסיון מקצועי בתחום המיזם. במידה ויש לכם ניסיון יזמי מוכח בהקמת עסק אשר כלל הכנת תכנית עסקית והתנהלות פיננסית מוצלחת  – מעולה. במידה ואין לכם שום ניסיון יזמי – תדליקו נורה אדומה כי הולך להיות תהליך קשה יותר. ניסיון בתחום המקצועי של המיזם הוא כמובן מועדף אך הוא אינו משהו שאי אפשר להתגבר עליו במידה ולא קיים ניסיון כזה. שימו לב שכן ישנם תחומים שהליבה של המיזם הם בנושא מקצועי ייחודי כמו מיזמי Biomed או מיזמי חומרה אשר חסם הכניסה המקצועי הוא גדול יותר.

איך בונים צוות? 

אחד המרכיבים המשמעותיים ביותר במיזם/סטארט אפ אם לא החשוב ביותר הוא מרכיב הצוות. כל משקיע וכל יזם עם קצת ניסיון ייספרו לכם כמה רעיונות מעולים הם שמעו במרוצת השנים וכמה סטארטאפים נכשלו בגלל ענייני צוות שונים ומשונים. בניית צוות הוא נושא שלם שאפשר לכתוב ספרים רבים בנושא אבל בקצרה מדובר באחד התהליכים החשובים ביותר לאחר קבלת ההחלטה ללכת עם רעיון לביצוע. אחד המרכיבים שמשקיעים וגם אנחנו כיזמים צריכים להסתכל עליהם הוא מרכיב ה Execution – האם יש לנו את הכלים לקחת את הרעיון למוצר בדרך הטובה ביותר והמהירה ביותר. בדרך כלל התשובה לפחות בהתחלה היא פשוט "לא". מה עושים? מתחילים לחשוב מי הם האנשים שאני צריך סביבי על מנת לקדם את המיזם ככל הניתן ומגייסים אותם (כן, זה אומר לוותר על אחוזים מהמיזם).

מספר נקודות חשובות בבחירת הצוות:

  1. אנשים טובים וישרים שאתם מעריכים את דעתם ואת צורת ההתנהגות שלהם.
  2. מחזיקים בניסיון הדרוש על מנת להוציא לפועל.
  3. אתם מתחברים ברמה המקצועית (חברים זה יפה ונחמד אבל לצאת לבלות ביחד ולעבוד ביחד אלו שני דברים שונים במהותם).
  4. יש להם ניסיון קודם בהוצאת מיזמים אל הפועל – כשדברים לא ילכו חלק הם יצטרכו להתמודד.

*הערת ביניים – הקפידו תמיד לחתום על הסכם מייסדים (התייעצו עם עורך דין).

**כלל אצבע להרכבת הצוות – "כלל הבירה", שאלו את עצמכם לפני העסקה או צירוף שותף כלשהו האם הייתם יושבים איתו לבירה ביום יום (אפשר גם יין למקפידים)

A great founding team UStart
צוות שכבר עשה אקזיט

 

האם צריך לעזוב את העבודה על מנת להתחיל מיזם?
אין תשובה חד משמעית. הרצוי הוא להיות במצב שבו אתם מרוכזים אך ורק במיזם על מנת לקדם אותו בצורה הטובה והמהירה ביותר. משקיעים רבים יימנעו מלהשקיע במיזם שבו השותפים אינם מקדישים את כל זמנם למיזם (אפשר להאשים אותם?). במידה ואין לכם את היכולת הפיננסית לעזוב את העבודה אל תתייאשו, יש לא מעט דוגמאות של יזמים מוצלחים שהתחילו כשכירים מיזמי צד שהפכו לחברות מוצלחות ורווחיות מאוד.

צריכים כסף בשביל להתחיל מיזם? 

תלוי. במידה ויש לכם צוות מוכשר אשר מסוגל להרים את המיזם ללא שום השקעה כספית משמעותית – הרווחתם. שימו לב שתמיד יש השקעה כספית אפילו אם קטנה אשר נדרשת לדברים כמו עבודות עיצוב קטנות, Outsourcing שתבחרו לעשות וכו'. במיזמים טכנולוגיים ישנה חשיבות גדולה למתכנתים שהם חלק אורגני מהצוות בצירוף של אנשיי מוצר ועיצוב. באחד המיזמים שהייתי שותף להם, הייתה חסרה צלע טכנולוגית מה שהוביל להוצאות גדולות על Outsourcing ועיכובים משמעותיים מאוד במפת המוצר שלנו. הימנעו ממצב שבו אין לכם מישהו מבצע כחלק אורגני בצוות בדרך כלל זה גורר עלויות גבוהות מאוד.

אז איפה משיגים כסף למיזם?

שאלת מיליון הדולר (תרתי משמע). כאשר אנחנו מסתכלים על המקורות הסבירים שלנו לקבל השקעה אנחנו מזהים חמישה מקורות עיקריים –

  • הון עצמי, חברים ומשפחה
  • אנג'לים (אנשים פרטיים שמשקיעים את כספם בתעשיית הסטארטאפים)
  • אקסלרטורים וחממות למינהם
  • בעליי אינטרסים שונים
  • VC's – קרנות הון סיכון (גופים אשר מרכזים השקעה של גופים ואנשים פרטיים רבים בתמורה להבטחה לתשואה נאה תוך מספר שנים )

ככל שהשלב שלכם מוקדם יותר כך מרבית המקורות פחות רלוונטיים. הון עצמי (Bootstrap) במידה וישנו יכול להביא אותכם לנקודה שבה תהיו אטרקטיביים מספיק להשקעה על ידי אנג'לים או לחילופין קרנות הון סיכון. זכרו, ככל שתגייסו מוקדם יותר מבחינת שלב המוצר הסבירות גבוהה שתצטרכו לוותר על יותר אחוזים מהמיזם בגלל מרכיב הסיכון.

 

אם ננסה לסכם הדרך לאחר קבלת ההחלטה ללכת על זה וליישם את הרעיון היא לא קצרה והשלב הראשון הוא למצוא את האנשים הנכונים אשר יסייעו לכם בהגשמת החזון והבאת המיזם להצלחה. נסדר בקצרה את השלבים שבאים לאחר ההבנה שיש רעיון טוב שאפשר לעבוד עליו נקבל  –

 

להקים צוות (2)

 

Previous post

יש לכם רעיון לסטארט אפ. מה עושים עכשיו? (חלק א')

Next post

4 שיעורים שעסק קטן יכול ללמוד מסטארטאפים

1 Comment

  1. רפי
    12/17/2015 at 08:28 — להגיב

    אחלה שני מאמרים, שאפו !
    לא שלא ידעתי את הדברים קודם אבל זה מסדר את זה יפה תהליכית. נתתי לבן שלי שבבינתחומי ואפילו יצרתי לזה מפת חשיבה … :-)

Leave a reply

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>