ניהול מוצר הוא תחום מרתק ומאתגר אשר מצריך גמישות רבה וזריזות תגובה בתחום הסטארטאפים. היכולת של צוות לקחת קונספט ולהפוך אותו למוצר חי ונושם הוא תהליך דינמי ומאתגר אשר מביא לידי ביטוי את היכולת של בעליי תפקידים רבים לעבוד ביחד בצורה מהירה ויעילה.  מנהל מוצר אחראי על חיי המוצר מתחילתם ועד סופם – ייזום (תהליך התנעה וקונפסט), האיפיון (הגדרה לפרטיי פרטים של המאפיינים השונים), עיצוב, ייצור/תכנות המוצר, בקרת איכות, הטמעה ולאחר תקופה של הרצה גם הוצאתו של המוצר והכנסתו של המוצר החדש במקומו.

יש גישות רבות לתחום ניהול המוצר והדעות חלוקות בנוגע למהי הדרך הטובה ביותר לנהל צוותים בהקשריי מוצר. במאמר זה אני רוצה להכיר לכם את עולם ה Agile וה Scrum, שני מושגים שכיזמים וכמנהלי מוצר בפוטנציה (הרי כל יזם הוא מנהל מוצר כלשהו) אנחנו צריכים להכיר ולנצל מנת למקסם את התוצאת מעבודת הצוות שלכם ולעמוד בלוח הזמנים והקצאת המשאבים. במיוחד בשלבים הראשונים של המיזם יש צורך בעבודה מסודרת בהקשריי מוצר על מנת להביא את ה MVP (המוצר המינימלי שבו אתם נותנים ערך למשתמש) להשקה כמה שיותר מהר. אישית, אני תומך גדול מאוד ברעיון הבסיסי של Lean Startup (שעליו אכתוב ארוכות בפוסט הבא) ועבודה בתצורה של Scrum מאפשרת לנו לדחוף כמה שיותר מהר קדימה בצורה מדויקת ומתוכננת.

בסטארטאפים (דווקא בסטארטאפים) אני רואה לנכון ליישם בצורה מעמיקה יותר את אדיאולוגיית ה Agile מאחר והיא מתחברת בצורה מאוד טבעית לרצון שלנו לדחוף קדימה מוצרים על מנת לקבל מידע חזרה. למי מכם שיצא כבר להתנסות בעבודה עם מוצרי תוכנה מכיר את הפיבוטים השונים שעושים למוצר בעקבות ניתוחים סטטיסטיים ואנליטיקס שהתקבלו לאחר שימוש ראשוני במוצר. באמצעות Scrum ניתן להגיע לשלב הקריטי הזה מהר יותר ומתאפשרת קיומם של Mini-Pivot's כמו שאני קורא אשר חוסכים לנו הרבה מאוד משאבים.  

המקור של Agile מגיע ממסמך שנוצר על ידי 17 מתכנתים ששמו Manifesto for Agile Software Development. מטרתם של 17 המתכנתים הייתה ליצור שיטת עבודה יעילה ונכונה יותר לצוותיי פיתוח ומוצר באמצעות התמקדות בתהליכים שונים ממה שהיה נהוג עד אז בשיטות השונות ( Waterfall לדוגמה). האמירה המרכזית שלהם הייתה שפיתוח תוכנה היא דבר מדיד (אמפירי) שאפשר למדוד אותו לפיכך גם לעשות בו שינויים בהתאם לתוצאות. כיום, ישנה "השתלטות" של Agile על השוק העסקי וכיום מרבית העסקים הרלוונטיים (על פי מחקר של Forrester מ 2010) משתמשים ב Agile.

Agile has a higher success rate than Waterfall

אז מה זה בעצם Scrum? שיטה לניהול פיתוח תוכנה (למרות שהיא לחלוטין מתאימה גם למוצרים שאינם מוצריי תוכנה) המבוססת על העקרונות של Agile. האמירה של Scrum היא שכל תהליכי הפיתוח הם מדידים וניתן לעשות אותם בצורה מהירה ויעילה. לפי מחקרים אחרונים Scrum היא שיטת ה Agile הפופולרית ביותר כאשר 52% מהנשאלים ענו כי הם משתמשים ב Scrum. הדרך הטובה ביותר להבין מהי Scrum היא להבין מהו התהליך ואיך הוא בנוי. בתהליך שותפים מספר צדדים; מנהל המוצר, ה Scrum Master שאחראי על יישום המתדולוגיה וצוות הפיתוח (שמונה מתכנתים, מעצבים, אנליסטים וכול מי שדרוש לפיתוח המוצר שלנו).

בעלי התפקידים בתהליך אשר שותפים לתהליך ב Scrum

מנהל המוצר – תפקידו של מנהל המוצר הוא לייצג את בעליי העניין והמשתמשים בכל הסיפור. הוא זה שתפקידו לדאוג שהמוצר שעליו עובד הצוות בכללותו מביא ערך (שהיינו ערך מוביל ב Agile וב Scrum) על ידי מענה על הצרכים השונים וסיפור השימוש השונים (User Stories). הוא אחראי לדירוגם ולקביעת החשיבות של כל פיצ'ר.

  • מייצג את צוות הפיתוח והמוצר אל מול השדרה הניהולית של החברה ובעליי העניין במידת הצורך (משקיעים, משתמשים רלוונטיים וכו').
  • מכריז על השקת גרסאות ומתקשר עם שאר החברה בנושאיי המוצר.
  • אחראי על ה Backlog (רשימת כלל הפיצ'רים שנרצה לפתח בעתיד ויהפכו את המוצר למעולה) מבחינת נכונות ובהירות.

Scrum Master (המ"כ) – האחראי המרכזי ליישום Scrum בצוות. ההטמעה של המתודולוגיה בחברה או בצוות היא לא תהליך שהוא תמיד טבעי ולכן ה Scrum Master הוא האחראי לוודא שהצוות (כולל מנהל המוצר) מיישמים עד הפרט האחרון את התהליך בצורה תקינה ומתקנים במהלך התהליך את כל הנדרש תיקון ברמת הצוות. הוא אחראי על אכיפת ה"נהלים" ולכן לפעמים מצטייר כבחור הרע בתהליך. Scrum Master חזק ולא מתפשר היינו הכרחי לתהליך Scrum בריא ואפקטיבי.

צוות הפיתוח – צוות הפיתוח אינו מורכב רק ממתכנתים אלא נחשבים בו כל אלו אשר מביאים ערך לתהליך פיתוח המוצר כמו אנשי QA, מעצבים, אנליסטים למינהם וכל אנשי המקצוע שתרצו שיתלוו לעבודה על הספרינטים השונים (הסבר בקרוב).

הטרמינולוגיה של Scrum
  • Product Backlog – רשימה של כלל הפיצ'רים והבקשות שנרצה להכניס בשלב מסוים למוצר שלנו. הרשימה הזו מנוהלת על ידי ה Product Owner (להלן מנהל המוצר ברוב הפעמים) אשר מתעדף ומחליט מה ייכנס לכל גרסה של המוצר על פי ההחזר הכלכלי/התרומה למוצר. הפריטים ב Backlog נכתבים מצדו של המשתמש ומתארים מה בדיוק הוא רוצה ולמה.
  • Release Backlog – כמו הבחור למעלה אבל מכיל אך ורק את הפריטים שנבחרו לגרסה הנוכחית. הפריטים מתועדפים ועושים הערכת זמנים ברמת השעות הנדרשות עד לסיום כל User Storie (כל פריט). ה Release Backlog מאפשר לנו לדעת כמה זמן סה"כ נצטרף על מנת לסיים את הגרסה.
  • Sprint – את העבודה הנדרשת ב Release Backlog מעבירים לצורה של ספרינטים. משכיי זמן של מספר ימים עד חודש אשר מאפשרים את פירוק סך העבודה הנדרשת על מנת שיהיו לנו יעדים מוגדרים (אשר נלקחים ברצינות רבה על ידי כלל המעורבים). מומלץ לעשות ספרינטים קצרים של מספר ימים על מנת ליצור מספר רב של ספרינטים בכול שחרור גרסה. אם ספירנט לא מסתיים בתאריך היעד – מדובר ברמזור אדום אשר מראה כי תהליך הפיתוח לא מתקדם לפי לוח הזמנים. לאחר סיומו של כל ספרינט יש לבצע סיכום של הספרינט (הדברים הטובים והרעים), להפיק לקחים ולמנוע השנות של בעיות שונות.
  • Burdown Chart – גרף שמציג את קצב ההתקדמות של הצוות ביחס לזמן שנשאר לעבודה בספרינט / כלל העבודה על הגרסה. הגרף מאפשר מעקב וויזואלי אחר התקדמות הצוות והאם ההתקדמות היא בקצב הנדרש. השיפוע של הגרף היינו הייצוג של מספר השעות הממוצע שהצוות מצליח לסיים ביום. במקרה הצורך,אפשר לחשב את השיפוע (שעות העבודה הנדרשות) על מנת לסיים את הפרויקט בזמן.
דוגמה ל Burndown Chart של Scrum שמהותה הצגה גרפית של התקדמות הצוות. באמצעות הגרף ניתן לראות האם אנחנו מתקדמים בקצב הנכון

 

  • Daily stand up meeting/Daily Scrum -  פגישה יומית מהירה מאוד של 15 דקות המנוהלת על ידי ה Scrum Master, בעמידה כאשר זכות הדיבור עוברת מחבר צוות אחד לשני. כל חבר צוות שמגיע תורו מתייחס ל3 נקודות בלבד – מה עשיתי אתמול. מה אעשה היום. מה האתגרים/קשיים שאני חווה כרגע שיימנעו ממני לעמוד במשימתי. הפגישה היא חיונית לתהליך ומבטיחה כי הצוות מסונכרן בינו לבין עצמו. הפגישה מתקיימת במועד קבוע במהלך היום. לחברות המבוססות בישראל – ניתן לעשות את הפגישה בבוקר כאשר לחברות אשר להן משרדים גם בחו"ל יש למצוא זמן חפיפה נוח לשני הצדדים.

התהליך של Scrum

Scrum Process Info graphics

 

ונסיים בסרטון מעולה שמסכם את הנושא

 

 

Previous post

101 לקידום אפליקציות בצורה ממומנת ויעילה

Next post

יש לכם רעיון לסטארט אפ. מה עושים עכשיו? (חלק א')

No Comment

Leave a reply

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>