עסקים קטנים, עסקים גדולים

בשנים האחרונות הייתה לי ההזדמנות להפגש, לעבוד ולייעץ ללא מעט עסקים ובעלי עסקים קטנים כחלק מתהליך ייעוץ עסקי הן במסגרת פרטית והן במסגרת פרויקט התנדבותי ששמו "עסקים במרכז" (כמשתתף וכמנהל הפרויקט) . לאחר עוד פגישת ייעוץ ארוכה עם בעלת עסק קטן התחלתי לחשוב על כמה קרובים עולמות התוכן של עסקים קטנים וסטארטאפים טכנולוגיים.

מדינת ישראל (וארצות אחרות כמובן) תלויה בהצלחתם של העסקים הקטנים-בינוניים (SMB's) אשר מספקים לה תזרים מזומנים ממיסוי ומנגישים שירותים ומוצרים רבים לכולנו. אז מה עסק קטן יכול ללמוד מסטארטאפים טכנולוגיים? איזה שיטות אפשר להשאיל מהעולם הזה לעולם העסקים הקלאסי? ואולי להפך?

עסק קטן או סטארטאפ?
מוכרת בחנות פרחים או סטארטאפ להפצה גלובלית של זרים?

 

סטארטאפ = עסק קטן?

נתחיל בהגדרה קצרה – "עסק קטן או בינוני הוא עסק שמספר עובדיו קטן יחסית לעסק גדול. מספר העובדים שמגדיר עסק כקטן או בינוני, תלוי בחוקי המדינה הרלוונטית." (ויקיפדיה). בארץ תחת ההגדרה של "עסק קטן" נכנסים כלל העסקים שלהם עד 20 עובדים ובעלי מחזור מכירות של עד 20 מיליון שקלים (שהם בערך 5 מיליון דולר).

ניתן להבין כי הרוב המוחלט של הסטארטאפים בארץ נכנסים תחת ההגדרה של "עסק קטן" וחלקם אף כ"עסק זעיר" (עד 4 עובדים והכנסה של עד מיליון שקלים).

אז מה ההבדל? בעיקר מרכיב החדשנות.

 

4 שיעורים שבעלי עסקים צריכים לקחת מסטארטאפים

זמישות

Agile Methodology או זמישות - קבלת החלטות בצורה גמישה ומהירה - סקירה ע"י UStart
"זמישות" עסקית מאופיינת בקבלת החלטות עם מיצוי פוטנציאל של הזדמנויות ומתן תגובה למציאות המשתנה. מתדולוגיית Agile מבצעת שינויים קטנים למשך זמן קצר ומאפשר תיקונים/שיפורים על פי תוצאות.

"Agility או זמישות בעברית (הלחם של זריזות וגמישות) הוא מושג המתאר יכולת התאמה מהירה לנסיבות משתנות" (ויקיפדיה). אחד המושגים האהובים במרכז הבינתחומי הרצליה ובצדק, כאשר הוא מייצג את אחד הערכים החשובים ביותר ליזם מצליח – היכולת לעשות שינוי או Pivot בהתאם לתוצאות בשטח. כולנו מכירים עסקים קטנים שנראה כי לא השתנו כלל מאז השלטון הבריטי בארץ ישראל.

הסביבה העסקית משתנה תמיד ואחד הדברים שסטארטאפים טכנולוגיים טובים בהם היא היכולת לעשות מעברים חדים בהתאם למידע אמפירי ומדיד. בעל העסק הקטן חייב להיות עם האצבע על הדופק בשביל להישאר רלוונטי. הצלחה בעבר אינה מבטיחה הצלחה עתידית. פעמים רבות נחשפתי לבעליי עסקים אשר עסוקים בהתרפקות על שנים עברו ובלספר עד כמה הצליחו בעבר. לא רק שזה לא רלוונטי, זה תוקע את התפתחות העסק ועסק שאינו מתקדם ומתפתח – דינו להסגר.

 

חדשנות ויצירתיות 

Business Creativity פתרון בעיות בצורה יצירתית - סקירה ע"י UStart

אחד הדברים שבלעדיהם סטארטאפ לא יכול להתקיים היא היכולת לחדשות ויצירתיות. יש הרבה מאוד סטארטאפים אשר המוצר שהם מפתחים אינו מקורי בהקשר הטכנולוגי ואפילו יש מספר מוצרים דומים בשוק. למרות זאת, היכולת לבדל את עצמם ולשלב יצירתיות, טוויסט מסוים או Added Value יוצר יתרון תחרותי והצלחה. אם נקביל זאת לעולם העסקים הקטנים אנחנו נזהה כי יש הרבה עסקים קטנים שמציאים למכירה פחות או יותר את אותו הדבר. אז נכון יש אלמנטים כמו מחיר, מיקום, הכרות אישית עם המוכר ועוד אבל בסופו של דבר בעל עסק צריך גם לדעת לייצר יתרון תחרותי ללא קשר למחיר. באמצעות חדשנות ויצירתיות בשיווק ופרסום, צורות מכירה, Upselling בצורותיו השונות ניתן להגיע לתוצאות מדהימות. לדוגמה, חדשנות יכולה להתבטא בייבוא של מוצרים חדשים מספק חדש או לחילופין לרענן את צורת ההצגה לקהל.

 

MVP ו Lean Startup

Lean Startup יישום החלטות עסקיות - סקירה ע"י UStart
יישום החלטות בצורה "רזה" מאפשר לנו לשמר גמישות עסקית וביצוע שינויים תוך כדי יישום. השאר רזרבות פיננסיות מאפשרות הכנסת שינויים ו"אוויר לנשימה".

 

מושג שאולי מוכר לחלקכם. בגדול, מדובר בשיטה או צורת התנהלות שבה משקיעים את המשאבים המינימליים הדרושים על מנת להוציא כמה שיותר מהר מוצר אשר עונה לצרכיי הלקוח. מינימום השקעה מקסימום תוצאות.

במיוחד בהקמת עסק, תמיד ישנם תכנונים פיננסיים מרחיקי לכת של השקעות בסדר גודל של עשרות, מאות אלפים ולפעמים מליוני שקלים אשר לעיתים קרובות אינם מצדיקים את ההוצאה. סטארטאפ טכנולוגי אשר עובד בצורת Lean Startup יתחיל בקטן, ייבחן לאורך תקופה מה התגובות של קהל הלקוחות ואז ישפר את המוצר בהתאם למה שנלמד בתהליך וכך חוזר חלילה. איך זה קשור בכלל לעסקים? פשוט מאוד.

כן, אפשר לפתוח ישר את עסק החלומות עם השקעה מסיבית אבל הסיכון גבוה בהרבה והיכולת להיות גמישים קטנה בהרבה. אפשר מצד שני (נכון, לא בכל מצב) להקים עסק בהשקעה מדודה יותר, להשאיר סכום לשינויים בצד שייאפשר את אותם שינויים עתידיים. במיוחד אם אין ניסיון עסקי קודם בתחום, השאירו לעצמכם הרבה מקום לנשימה ולשינויים – יהיו כאלו.

 

תכנון רב שנתי  

תוכנית עסקית ותוכנית רב שנתית - סקירה ע"י UStart
תוכנית עסקית או תוכנית רב שנתית יכולה למנוע מצבים של פשיטת רגל, כניסה לעסק לא רווחי או לחילופין להפוך עסק כושל לרווחי מאוד עם מציאת האיזון הפיננסי.

מוכר לעסקים קטנים כתוכנית עסקית ונמצא כעקב אכילס בהרבה מאוד עסקים מחוסר הבנה. כל סטארטאפיסט שניסה לגייס יודע שמשקיעים לרוב דורשים תוכנית עבודה פיננסית לשנים הקרובות. למרות שנושא התוכנית העסקית מחלחל משנה לשנה ליותר עסקים קטנים זה עדיין לא מספיק. ניתוח פיננסי מעמיק בכול הרבדים יכול להציל את היזם מקריסה כללית ואולי אפילו מהשקעה גרועה. זכרו, התוכנית העסקית היא קודם כל בשבילכם. אם אתם לא יודעים איך לבנות אחת או שאין לכם את הניסיון העזרו באחת ממאות החברות שקיימות קיום בשוק או בחבר חד שיכול ורוצה לעזור.

כמה מילים לסיכום

עולם הסטארטאפים במיוחד בישראל נמצא בזרקור, אבל העסקים הקטנים והבינוניים עוסקים יזמות מאז ומתמיד .אותם עסקים קטנים ובינוניים, אחראים לתעסוקה לאחוז משמעותי מאוד מכלל מעגל התעסוקה בארץ והצלחתם היא נחלתם של רבים. רבים הם הכלים שמשמשים סטארטאפים להצלחה בזירה המקומית והבינלאומית ואשר יכולים להועיל לכל בעל עסק. מצד שני, גם ליזמים הטכנולוגיים יש הרבה מה ללמוד מבעלי עסקים מצליחים אשר נמצאים בתחומם שנים. ההתמודדות אל מול קשיי מימון, מציאת Go-To Market ועבודה בשוק תחרותי הם נחלתם של יזמי ה Low Tech מאז ומתמיד. 

Previous post

יש לכם רעיון לסטארט אפ. מה עושים עכשיו? (חלק ב')

Next post

מנהל מוצר או יזם? 5 כלים שאתה צריך להכיר

No Comment

Leave a reply

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>