מהפכת הצ'אט בוטים?

צ'אט בוטים הן תוכנות שאמורות לדמות שיחה (טבעית ככול הניתן) עם משתמשים בני אנוש (ואולי בעתיד בוטים אחרים) למטרות שונות שאמורות להקל את החיים של כולנו. רובנו או כולנו שמענו בזמן האחרון כמעט מכול מקום "צ'אט-בוטים" ואפשר להרגיש את כל הרעש שזה יוצר בעיתונאות הטכנולוגית והכללית.

כותרות כמו "בוטים הם האפליקציות החדשות" ו "היכונו למהפכת הצ'אט בוֹט" מאתרי חדשות מובילים וחברות טכנולוגיות סביב התחום מופיעות כמו פטריות אחרי הגשם. אבל האם זה מוצדק? ויותר חשוב מזה – איך זה באמת ישפיע עלינו?

 

קצת היסטוריה

הקונספט של מכונה שמנהלת שיחה עם משתמש ונותנת מענה לכל מה שיידרש נמצא איתנו כבר לא מעט זמן ועבר גלגולים רבים. במרוצת ה 60 שנה האחרונות סדרה של אירועים "בנתה" את היכולת של חברות טכנולוגיות לייצר את החוויה הזו.

שנת 1950 – פרופסור אלן טיורינג מאפיין מבחן (שלימים נקרא מבחן טיורינג) שמטרתו לבחון יכולות של אינטיליגנציה מלאכותית. היישות תעבור את את המבחן אם אחרי שיחה בת 5 דקות עם בני אדם תשכנע 70% מהם שהיא בעצם בן אדם.

שנת 1966 – פרופסור יוסף וויזנבאום מ MIT ממציא את Eliza, תוכנה פרימיטיבית שהייתה מסוגלת לנהל שיחות פשוטות מאוד באמצעות תסריטים מוגדרים מראש. שימוש ראשון בעקרונות ה NLP – Natural Language Processing .

שנת 1990 – פרס לובנר לבוט הראשון שעובר את מבחן טיורינג (כן – כזה מ 1950)

שנת 2001 – SmarterChild הושק על ידי חברת ActiveBuddy בתוכנות המסרים AOL ו MSN והגיע למספר מרשים של 30 מיליון משתמשים. זאת ההופעה הראשונה המוצלחת של בוט בתוכנת מסרים ואנחנו עוד נחזור לדסקס על כך בהמשך.

שנת 2011 – סירי מושקת על ידי חברת אפל 

 

אז למה לא סירי?

כי אנחנו מעדיפים תקשורת כתובה – על פי סקר שבוצע על ידי חברת OpenMarket כ 75% מדור Y (דור המילניום) מעדיף להתכתב מאשר לדבר טלפונית.  מחקרים רבים מראים כי דפוסי השימוש נוטים משמעותית לכיוון התקשורת הכתובה. בנוסף, מהמחקר עולה כי ישנה העדפה לקבלת מידע בהודעות מאשר בשיחות טלפון או מידע קולי.

סירי ותוכנות קוליות - UStart
סירי ותוכנות דומות לא באמת הצליחו לחדר לליבו של הצרכן ורבות מהן נותרות ללא שימוש

 

כי IVR (טכנולוגיות קוליות) פשוט עדיין לא שם - תוכנות כמו סירי ו Google Voice השתפרו משמעותית בשנים האחרונות אבל עדיין לא מספקות חוויית שימוש רצופה ומהנה. כול עוד המשתמש מרגיש שהוא מבזבז זמן להסביר או לחזור על מה שהוא רוצה השימוש בתוכנות האלו לא יגדל. אישית, אני צופה גידול בשימוש בטכנולוגיה ברכבים אוטונומיים ובמכשירים שיחליפו את הטכנולוגיה הנוכחית של הסמארטפונים.

 

אז למה עכשיו?

כמו בכול מהפכה טכנולוגית שחווינו בעשורים האחרונים, הזרז הוא בעיקר כלכלי ותלוי במקרים רבים בחברות ענק או בגופים כלכליים או מדיניים שדוחפים את הטכנולוגיות האלו קדימה. אפשר לראות דוגמאות לכך אצל חברת אפל שהפכה את טכנולוגיות ה Touch לסטנדרט בתעשיית המובייל, או חברות כמו Sony ו Facebook שדוחפות את עולם ה VR קדימה.

שתי חברות מרכזיות שהרימו את הכפפה בעולם הבוטים הן חברת Tencent שמפתחת את WeChat ופייסבוק.

אפשר להגיד ש WeChat היא ראי לאיך אפליקציות מסרים הולכות להראות בשנה-שנתיים הקרובות. ענקית התקשורת (שמתקרבת גם היא לכיוון מיליארד משתמשים) מציעה פלטפורמה שלמה בשביל אפליקציות בוטים שנותנות מענה לתחומים שונים למשתמשים. משתמשי WeChat לא צריכים לצאת מהאפליקציה ובעצם מקבלים one-stop-shop לכל דבר שרק יירצו החל מתשלומים (גם לממשלה) ועד הזמנת כרטיסים, מזג אוויר ומאות בוטים אחרים. הדבר המדהים הוא הוכחת ההתכנות שהחברה עשתה ושהזניקו את סך ההכנסות שלה באלפי אחוזים. בניגוד לפייסבוק ב WeChat יש העדפה בוטה לחברות בת או חברות שחברת Tencent שותפה להשקעה בהן.

 

פייסבוק בוט - מאמרים ליזמים UStart
באוגוסט 2016 השיקה פייסבוק את הפלטפורמה שלה לבוטים על גבי אפליקציית Messenger במטרה להפוך את האפליקציה לפלטפורמה לתוכן

 

פייסבוק ראתה כי טוב והשיקה לפני מספר חודשים את פלטפורמת הבוטים שלה ב Messenger ויותר ויותר חברות מובילות כגון eBay, חברת התעופה KLM, בנקים שונים ורבים אחרים משיקים בוטים לפלטפורמה החדשה של פייסבוק שמחפשת עוד דרכים למונטיזציה של Messenger. אישית אני חושב שפייסבוק קיבלו החלטה פחות מוצלחת בבחירה של Messenger ולא WhatsApp כפלטפורמה המובילה לבוטים של החברה.

אפליקציות מסרים מובילות נוספות כגון Telegram ו Line עושות מהלכים משמעותיים (ובהצלחה) להטמיע את השימוש ב In-Chat-Bots. לא רחוק הרגע שבו תוך כדי שיחה יהיה אפשר לשתף בוט כצד שלישי ולשאול אותו שאלות קשורות לשיחה או לחילופין לקבל (במידה ונרצה) הצעות שקשורות לתוכן השיחה (תהיו בטוחים שפייסבוק כבר יודעת על מה אתם מדברים) בצורה אוטומטית.

 

איך הצ'אט בוטים הולכים להשפיע על החיים שלנו?

קודם כול אנחנו נראה אותם בכל מקום ובעיקר בכל מקום שנרצה לעשות פעולות שגרתיות כמו בדיקה של חשבון הבנק, לסגור כרטיס טיסה לזנזיבר, להזמין מונית או לקבל הצעות מעניינות למוצר שחיפשנו. הצ'אט בוטים ייאפשרו לחברות לחסוף כסף והרבה על שירות לקוחות, ומוקדים שלא באמת ייצריכו בני אדם בעתיד. דמיינו התנתקות או התחברות לשירות במספר הודעות במקום שיחות טלפון ארוכות ומיותרות.

הצ'אט בוטים המתקדמים יותר יוכלו להחליף בעתיד תפקידים שונים שרוב העיסוק שלהם הוא במידע יבש כמו רואי חשבון, סוכני תיירות, מוקדנים למינהם וספקי מידע ואפילו אבחון רפואי ראשוני. חברות יוכלו למקם מסופי מידע חכמים שיהיו דינמיים מספיק על מנת להתמודד עם שאלות מורכבות ולספק מידע במקום או לחילופין לשלוח את המידע ישירות למכשיר הטלפון של המשתמש.

חברות יוכלו להציע חווית לקוח טובה יותר בעלויות מזעריות מה שיהווה זרז מרכזי בהטמעה של טכנולוגיות NLP.

תחום נוסף שיכול להשתנות לחלוטין הוא תחום החיפוש. אם היום התנהגות המשתמשים היא מרוכזת בחיפוש במנועי חיפוש כמו גוגל, בינג ואחרים הרי שבוטים יוכלו לתת מענה חלופי ולפגוע משמעותית בתחום החיפוש.

Roomba Bot - מאמרים ליזמים UStart
בקרוב כבר לא הבוט היחידי בבית

 

הזדמנויות עסקיות בצ'אט בוטים

צ'אט בוטים הם שלב חיוני בהמשך ההתפתחות של טכנולוגיות ה NLP וכנראה יוחלפו בעתיד בטכנולוגיות מבוססות קול, תנועה או אפילו מחשבה. היתרון המרכזי של הצא'ט בוטים הוא היישום שכבר היום מתאפשר בצורה טובה ואשר יישתפר משמעותית עם כניסת ענקיות הטכנולוגיה פייסבוק ודומיהן שמחזיקות מאגרי מידע עצומים של טקסט ותקשורת בין בני אדם שיוכלו להזין ולקדם את הטכנולוגיות הללו.

מספר רב של חברות ישראליות כבר קמו על טהרת הבוטים ואני צופה שמספר זהה ואף גדול יותר יקום בעתיד הקרוב הן על מנת ליצור בוטים למטרות שונות והן לספק שירותים לחברות שונות במשק שיירצו להצטרף לטרנד החדש ולהציע דרך תקשורת נוספת.

כל תחום ספקי השירות הוא פוטנציאל עצום ליישום עם הטכנולוגיה, החל מהזמנת מוניות, משלוחים (אוכל, חבילות ושות'), בנקאות ועוד. ישכילו חברות שיימהרו ויתחילו לשלב טכנולוגיות NLP במעגלי השירות מאחר ומובהק כי הכיוון הוא הטמעה מוחלטת באפליקציות התקשורת השונות.

 

סיכום הזדמנויות בולטות בתחום הצ'אט בוטים –  

  • ספקיות שירות – הוזלה של תהליכי התמיכה באמצעות NLP והוספה של מעגל תמיכה נוסף
  • סטארטאפים – תחום חם עם הרבה עניין וללא הרבה השקעות משמעותיות. חברות שייאפשרו פריצת דרך בטכנולוגיות NLP והטמעה שלהן בפרסום, e-commerce ותחומים נוספים יהיו מוקד להשקעות.
  • חברות שירות טכנולוגיות – מתן שירותי פיתוח בוטים לחברות ועסקים שרוצות להציע בוטים ללקוחות קיימים
  • משווקים - אוטומציה של תהליכי שיווק באמצעות בוטים

 

 

 

 

 

Previous post

להצליח באמצעות זיהוי טרנדים וניתוח שוק (בחינם)

Next post

חדשנות בעסקים באמצעות צא'ט בוט

No Comment

Leave a reply

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>