כמה פעמים קרה לכם שקפץ לכם רעיון לראש שנראה כדבר המבריק עלי אדמות ובוודאות מוחלטת אף אחד לא חשב עליו קודם? או לחלופין איזה סטארט אפ או מיזם שאתם בטוחים שאתם הולכים להשקיע בו. אתם לא לבד. כחלק מהגנטיקה הישראלית שלנו וכאומת הסטארט אפים, להרבה מאיתנו יש את חלקיק היזם. אותו חלקיק שלא מקבל דברים כמובן מאליו ומחפש דרכים לשנות ולעשות דברים טוב יותר גם אם בצורה לא מודעת לפעמים.

יוצא לי לשמוע מספר פעמים בשבוע מחברים ומכרים על כל מיני רעיונות (חלקם טובים, חלקם פחות) ושאלות מסוג "מה אני עושה עם זה?", "איפה מתחילים?" עולות תמיד. אלו השאלות שגורמות לחלק מהם פשוט לזנוח את הרעיון כי עצם ההרגשה של "אני לא יודע איפה להתחיל" מרתיעה. הפוסט הזה הוא בדיוק על מנת לפתור את הנקודה הזאת.

קודם כל אתחיל במאוחר – רעיון טוב זה רק חלקיק מסיכויי ההצלחה של המיזם כאשר הדבר החשוב ביותר זה היכולת לבצע באמת את הרעיון. הרוב המוחלט של הסטארטאפים נכשל בשנה הראשונה רק שכולנו פחות שומעים ומתייחסים לחדשות על כשלונות. תמיד צאו מנקודת הנחה שיש צוותים בעולם שכנראה כבר עובדים על הרעיון שקפץ לכם לראש אם לא כבר בשלב מוצר שעלה ונכשל או אפילו מוצר מצליח שפשוט לא שמעתם עליו.

אז לוותר ולא לעשות עם זה שום דבר? ממש לא. אז מה כן עושים? מתחילים תהליך שאני קורא לו בקיצור FRAB.

 

אמירה אופיינית של ריצ'רד ברנסון השווה 4.9 מיליארד דולר (2015), התחיל מסטארט אפ קטן של חנות תקליטים שצמח לאימפריית Virgin.

 

FRAB – השיטה שתעזור לכם לוודא שיש לכם רעיון טוב בידיים

שלב א' (F – Friends&Family) – תחלקו את הרעיון עם הקרובים אליכם 

תחלקו את הרעיון עם אנשים ותקשיבו מה יש להם לומר לפני שאתם רצים לבקש מההורים והחברים הלוואה של כמה עשרות אלפי שקלים ל MVP (מוצר מינימילי Minimum Viable Product). הרבה מאוד יזמים משוכנעים כי אם ייחלקו את הרעיון שלהם עם עד אנשים מסביבם הדבר ייפגע בסיכויי ההצלחה של העסק / מיזם – מחשבה מיותרת ולא נכונה. ככל שתחלקו עם יותר אנשים רלוונטיים סיכויי ההצלחה שלכם רק עולים כי תקבלו פידבק בונה ואמיתי על הרעיון ואולי תבינו משהו על היישום הנדרש של הרעיון. כמו כן, במידה ויש משהו כזה ככל שתדברו עם אנשים מהתחום כך הסיכוי שלכם להתחיל לבנות משהו שהוא כבר קיים הולך ופוחת.

שלב ב' (R – Research) – זמן מחקר  

באמצעות מחקר מעמיק תוכלו להבין האם קיים כבר מוצר/מיזם העושה את מה שאתם רוצים לעשות. המחקר יכל להתבצע ברובו כיום באינטרנט באמצעות Google ושות'. תתפלאו לגלות עד כמה מהר באמצעות חיפוש באנגלית תוכלו למצוא מוצרים ורעיונות הקרובים מאוד למה שאתם עושים. צורת החיפוש יכולה להיות באמצעות כמה שילובים:

הדוגמה שלנו – רכב 

  1. תיאור של מה שעושה המוצר, לדוגמה רכב: Transporting people from place to place / מסיע אנשים ממקום למקום
  2. תיאור של המוצר עצמו: A metal box with an engine and 4 wheels / קופסת מתכת עם מנוע ו 4 גלגלים
  3. מילות מפתח + Startup: סטארטאפ תחבורה / Startup Transportation

*טיפ לגבי מילות מפתח – רשמו רשימה של כלל המילים שעולות לכם לראש כאשר אתם מנסים לתאר את הרעיון שלכם. באיזה תחום מדובר, מה המוצר עושה, למי הוא מיועד ועוד

איפה אפשר לחפש? 

האם השוק לרעיון הוא גדול מספיק?

רעיונות למוצריי נישה ולשווקים יחסית קטנים יכולים לעבוד אבל הפוטנציאל להצלחה הוא קטן בהרבה. כיום מרבית המשקיעים וקרנות הון סיכון מחפשות להשקיע ברעיונות אשר מעורבים בשווקים עם פוטנציאל פיננסי גבוה מאוד. זה יכל להיות שוק קיים ויכל להיות שוק מתעורר אשר בעוד מספר שנים יגיע לשיא ואתם רוצים להיות שם כשזה ייקרה. על מנת להבין האם יש שוק (ביקוש/קנייה) עליכם להתעמק במחקרי שוק. רוב מחקריי השוק הנעשים כיום מפורסמים במתכונת מצומצמת באינטרנט כאשר הגרסה המלאה עם כלל המספרים הרלוונטיים יכולה לעלות כמה מאות דולרים (כן כן). אתם לא צריכים להוציא מאות דולרים במידה והצלחתם למצוא את המידע בחינם מן הסתם.

איפה אפשר לחפש? 

  • www.Google.com (או כל מנוע אחר) – מה שאתם צריכים לחפש זה את הקטגוריה / שוק שאתם חושבים שהמוצר/מיזם נמצא בו + המילים Market Research. תתפלאו לגלות שיש הרבה מאוד מחקרים רלוונטיים ברוב המקרים גם אם לא בצורה ישירה.
  • Google Translate Market Finder – מופתעים? גם אני הייתי כאשר נחפשתי לכלי זה בפעם ראשונה. באמצעות הכלי הזה תוכלו לעשות חיפוש אחר מילות המפתח המתאימות ולראות את הפוטנציאל. הפוטנציאל מחושב על ידי מספר חיפושים במדינה המדוברת לעומת המחיר לקידום במילת המפתח הנתונה. משמע, במידה ויש הרבה חיפושים אבל אין הרבה מקדמים -> יש פה פוטנציאל מבחינת הכלי.
  • Google Trends – עוד כלי מבית היוצר של Google המאפשר לנו להבין האם יש ביקוש שמתבטא בחיפושים של משתמשים בגוגל. Google Trends מציג בצורה גרפית את המגמה של החיפושים במילות המפתח שהזנתם וממליץ על מילות מפתח הקרובות למה שאתם חיפשתם. אסייג ואכתוב כי אם המוצר שלכם בקטגוריה שעוד לא קיימת וכי אין שום דבר שדומה לזה (כמו למשל מכשיר טלפורטציה בייתי) אז רוב הסיכויים שלהתבסס על חיפושים בגוגל זה לא הפתרון.
  • חברות מחקר – חברות שכל הקיום שלהן סובב סביב מחקריי שוק. ממליץ לעבור על האתרים הבאים ולחפש דברים רלוונטיים.
מקום לא מוצלח במיוחד למכירת קרח

 

שלב ג' (A – Ask Experts)  – התייעצו פעם נוספת עם מביני עניין 

במידה ועברתם על כל האפשרויות, מצאתם כי אין מוצר אשר נותן את הפתרון או מיזם הדומה למיזם שלכם והשוק פנומנלי התייעצו פעם נוספת. קחו את כל החומר אשר נאסף על ידכם והפגשו עם יזם בעל ניסיון על מנת לנתח ביחד את המידע. שימו לב – לפעמים הסיבה שמיזמים מסוימים לא קיימים, לא קיימים בגלל סיבה – יכל להיות שהרעיון לא מוצלח.

פגישה עם מומחה מהתחום/מישהו שלוקח חלק פעיל בקטגוריה תמיד מביא תוצאות. הניסיון של אותם אנשים מאפשר להם להגיד בצורה מאוד חדה מה יעבוד ומה לא יעבוד ואיך זה יעבוד. שימו לב שלא תמיד הצרכן יודע שהוא רוצה משהו אז תבחרו היטב את מי אתם שואלים.

 

וולט דיסני עם חברים – לו אמרו אנשי מקצוע שחסר לו דמיון. הסתדר בשבילו לא רע בסופו של דבר.

שלב ד' ( B – Business Plan) – תכנית עסקית 

המושג תכנית עסקית הוא מושג קצת מרתיע בשביל חלק מהאנשים. לחלקנו קופצת בראש תמונה של חוברת עבה שכוללת עשרות אם לא מאות דפים עם תרשימים, אקסלים למיניהם וגרפים. לא לזה כוונת המשורר כי רעיון לסטארטאפ לא נמדד בכמות הדפים אלא בבהירות הכיוון שלכם. ה Business Plan יכול להיות מסמך באורך דפים בודדים שמוכיח בצורה ברורה ש;

  • יש פה צורך של משתמשים? – הנחה שמבוססת על מידע מסוים, האם יש סטארטאפ מצליח בתחום?, סטטיסטיקה וכו'.
  • יש כסף בסיפור? – עם מתמטיקה פשוטה אפשר להבין עד כמה השוק גדול ובכמה כסף סביר להניח שתוכלו למכור את המוצר / להרוויח מהמוצר. אם הסתבכתם בנקודה הזאת, פנו ליזם החבר התורן שיישב אתכם על המספרים, לאחר מספר פעמים זה נהפך לתהליך קצר בהרבה.
  • איך מגיעים לקהל הרוכשים / המשתמשים והתשובה היא לא "המוצר יהיה וויראלי / יעבור מפה לאוזן / נעשה פרסומת עם בחורה יפה (למרות שזה לפעמים עובד).

* Sequoia שהיא אחת הקרנות הון סיכון הבולטות בתחום פרסמה את ההמלצה שלה בלינק הבא – https://www.sequoiacap.com/grove/posts/6bzx/writing-a-business-plan (אנגלית)

 

אם עשיתם את כל השלבים – מזל טוב! הוכחתם רצינות והשקעתם מאמץ ראשוני בדרך לסטארט אפ. זה כבר סימן טוב. אם גיליתם באחד השלבים מכשולים, קשיים או שפשוט הבנתם שזה רעיון לא טוב המשיכו לרעיון הבא אל תתייאשו. אופציה נוספת היא שתגלו שהרעיון מעולה, עם פוטנציאל אדיר אבל חסר לכם את הידע והניסיון. במקרה כזה תוכלו לפנות לגיוס שותפים בעליי ידע ולפתור את החור הזה.

התהליך צריך להיות תכליתי ומהיר (אבל יסודי) כי אם באמת עליתם על רעיון נהדר אתם צריכים להתחיל ללמוד ליישומו כמה שיותר מהר. בחלק ב' של המאמר אתייחס להמשך התהליך ואיך מתחילים בליטוש הרעיון, בניית הצוות ואחשוף כמה טיפים חשובים מאוד לזירוז התהליך עד לשחרור מוצר.

 

Previous post

ניהול מוצר ועבודת צוות בשיטת Scrum

Next post

יש לכם רעיון לסטארט אפ. מה עושים עכשיו? (חלק ב')

No Comment

Leave a reply

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>